.

Selasa, 13 September 2016

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck

Kisah mengenai Zainuddin. Bapanya orang Minangkabau. Kerana pertelingkahan, bapanya merantau ke Makassar dan berkahwin dengan ibunya.

Setelah setelah kematian ibu bapanya, Zainuddin dijaga oleh Mak Base.

Apabila dewasa, Zainuddin teringin sangat berjumpa dengan saudara mara bapanya, lalu beliau berkelana ke kampug halaman bapanya, di Padang. Tinggallah Mak Base menjaga harta peninggalan ibu bapa Zainuddin dan sekali sekala mengirim kepada Zainuddin duit belanja.

Zainuddin, jatuh cinta dengan Hayati, gadis Bapituh. Tapi, cinta mereka dihalang kerana perbezaan darjat. Zainuddin orang dagang, tidak setaraf dengan Hayati, orang beradat.

Cinta mereka terlerai setelah Hayati berkahwin dengan Aziz, seorang playboy, namun orang beradat. Zainuddin tidak keruan, hampir gila. Tapi, berjaya dipulihkan semangat oleh Bang Muluk.

Bersama Bang Muluk yang menjadi peneman dan pembantu, Zainuddin mula mengembangkan bakatnya dalam penulisan. Zainuddin menjadi kaya dengan penulisannya senantiasa dinanti oleh para peminat beliau.

Owh, sampai di sini sahaja aku baca buku ini. Tak habis lagi. Hohohohoo. Punyalah syok plotnya, sampai banyak kali ulang dari awal.

Bagi pengetahuan kau juga, novel ini telah juga diangkat menjadi naskah filem. Tapi, orang kata, plot akhirnya berbeza.

Jangan fikir filem sangat, susah nak dapat filemnya. Kau baca novel dulu. Nah! Dapatkan kat sini >>> http://bit.ly/tenggelamnakapalvander
>>> http://bit.ly/tenggelamnakapalvander
>>> http://bit.ly/tenggelamnakapalvander

Tiada ulasan:

Catat Ulasan