.

Ahad, 14 Januari 2018

How To Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk - Edisi Bahasa Melayu



Cetakan Pertama Habis Terjual. Kenapa Buku Ini Sangat Laku Keras?
.
oleh Asri Yussof
.
Buku How To Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk adalah karya terjemahan dari Scribner yang berpusat di New York. Buku ini ditulis oleh Adele Faber & Alaine Mazlish dan diterjemah ke dalam bahasa Melayu oleh Nora Herni Abd. Rahim
.
Ramai yang tertanya-tanya kenapa buku ini menjadi begitu laris? Jawapannya adalah kerana kandungan buku ini berbeza dengan kandungan buku-buku lain yang ada di pasaran buku Malaysia yang mengetengahkan aspek ‘parenting’.
.
Kebanyakan buku tentang parenting selalu bercakap mengenai hukuman bukan mengenai cara berkomunikasi dan berinteraksi.
Berbeza dengan How To Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk. Buku ini memberitahu kepada semua ibu bapa, mereka perlu berbeza di rumah.
.
Ibu bapa sering menafikan perasaan dan pendapat anak-anak. Sebenarnya, hal ini akan cenderung mengelirukan dan membuatkan anak cepat marah dan berang dengan kita.
Contoh penafian yang sering dilakukan oleh para ibu bapa kepada anak-anak mereka, adalah seperti ini:
.
“Mak lebih makan garam daripada kamu”
“Kamu hanya cakap begitu sebab kamu tidak faham lagi erti kehidupan”
“Pergi buat kerja sekolah, kalau tidak belajar bersungguh, nanti besar hidup merempat”
.
Sedar atau tidak, sebenarnnya kenyataan-kenyataan sebegini menanam satu perasaan yang dalam dan dipendam oleh anak-anak. Untuk jangka masa yang panjang ia boleh menjadi sesuatu yang bakal mengejutkan kita.
.
Sebenarnya, buku ini diterbitkan pada tahun 1982 lagi dalam versi bahasa Inggeris dan diterbitkan semula dengan kulit buku baru yang anda pegang sekarang pada tahun 2012 sempena ulang tahun ke-30.
.
Penulis buku ini, Adele Faber dan Elaine Mazlish adalah pakar antarabngsa terkemuka dalam bidang komunikasi antara orang dewasa dan kanak-kanak. Mereka berdua berjaya memenangi penghargaan ibu bapa dan pengiktirafan penuh dalam bidang ini.
Adele Faber merupakan merupakan graduan dari Queens College.
.
Sebelum memulakan kerjaya sebagai konsultan dalam bidang kekeluargaan, beliau bertugas sebagai guru di New York City High selama lapan tahun.
.
Elaine Mazlish merupakan graduan dari Universiti New York dalam bidang Sains. Selain menulis, beliau juga merupakan pengarah program kanak-kanak di Grosvenor House dan Lenox Hill Settlements.
.
Buku berjudul Sibling Without Rivalry dan How To Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk yang ditulis oleh mereka berdua terjual lebih 3 juta naskhah dan mendapat julukan 'The Parenting Bible'.
.
.
.
Dapatkan buku ini dengan klik di sini:
http://bit.ly/HowToTalkToKids1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan