.

Isnin, 19 Disember 2016

Lari Dari Siberia




Ini sebuah catatan benar daripada Leon Trotsky. 

Latar kisah ini pada tahun awal 1900an. Rusia, walaupun kuat dari segi luaran dengan menjarah dan menyerang banyak negara sehingga sejauh China dan Korea; tetapi dalamannya bergolak.

Tidak ramai rakyat Rusia yang setuju dengan Tsar, pemerintah waktu itu yang giat meluaskan empayar. Perluasan empayar memerlukan kos yang banyak. Bagi menampung kos perang, Tsar waktu itu terpaksa menaikkan cukai, menekan pekerja dan meminjam dari luar.

Ini menyebabkan ekonomi Rusia menjadi tidak sihat.

Kerana ditekan, golongan pekerja bangkit melawan. Antara kepalanya adalah Leon Trotsky. Mogok demi mogok. Perhimpunan demi perhimpunan. Akhirnya beliau ditahan bersa dengan ratusan pemimpim lain.

Beliau didapati bersalah kerana melawan kerajaan dan di buang negara ke Siberia.
Siberia, kawasan dihujung utara dunia merupakan kawasan yang sejuk bersalji dengan suhu negatif selsius.
Kerana ingin bebas, dan dengan kemampuan kewangan, Leon nekad kembali ke tempat asalnya St. Petersburg, dengan bantuan (mengupah) Nikivor.

Sepanjang pelarian itu, beliau merakamkan apa yang dilihat secara ringkas. Orang yang dijumpa, tempat yang dilalui dan pengalamannya dirakamkan dalan catatan ini.

Jujurnya, agak sukar memahami naskah ini, kerana kurang kefahaman geografi Rusia. Juga, nama watak sukar diingati, sebab nama Rusia. Kalau nama Jawa boleh kot aku ingat. Kah kah kah.

Ada lagi aku nak ulas pasal buku ini. Tapi, rasa macam dah panjang sangat aku ulas ni. Nanti jadi cerpen pula.

Jadi, lebih baik kau baca sendiri buku ini. Tak tebal. 100 muka surat sahaja. Dalam dua jam kau boleh habis baca dengan kelajuan dan kefahaman sederhana.

Dapatkan segera dengan @thukulcetak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan